Gamifikacja

paiz konsulting, firma szkoleniowa lublin, firma doradcza lublin, instytut zarządzania lublin, szkolenia dla menedżerów lublin, szkolenia ze sprzedaży lublin, szkolenia liderów lublin, akademia menedżera lublin, grywalizacja lublin, gamifikacja lublin

Obecnie w przedsiębiorstwach pracują ze sobą 4 pokolenia. Najmłodsze pokolenie pracowników to aktualnie dwudziestolatkowie, a już za chwilę trzydziestolatkowie. Nie znają lub nie pamiętają rzeczywistości bez internetu, smartfonów, gier komputerowych, portali społecznościowych, wymiany informacji na forach.

Większość z nas część życia spędza w rzeczywistości wirtualnej. Czy można zatem dalej prowadzić biznes bez wprowadzania mechanizmów gamifikacyjnych w firmie? Przez pewien czas jeszcze można, ale jak mawiał klasyk „po co się męczyć?” skoro i tak jest to proces nieuchronny.

Od początku XXI wieku bardzo intensywnie badano i analizowano możliwości wykorzystania mechaniki gier do edukacji i rozwoju. Sam termin „gamifikacja” ma dopiero kilkanaście lat. „Boom” na eLearning, który nastąpił po 2000 roku i skala z jaką był wdrażany spowodował, że proces wprowadzania gamifikacji odsunięty został na drugi tor. Gamifikacja (nazywana również w języku polskim jako grywalizacja) wymagała dużo większej wiedzy praktycznej i była dużo trudniejsza do wdrożenia.

Dlaczego gamifikacja wygrywa i dlaczego przedsiębiorstwa inwestują tak dużo środków w to rozwiązanie?

Ponieważ jest to niezwykle opłacalna inwestycja.

paiz konsulting, firma szkoleniowa lublin, firma doradcza lublin, instytut zarządzania lublin, szkolenia dla menedżerów lublin, szkolenia ze sprzedaży lublin, szkolenia liderów lublin, akademia menedżera lublin, grywalizacja lublin, gamifikacja lublin

Wyobraź sobie, że …

  • Czynności, które są bardzo ważne dla obecnych i przyszłych efektów Twojego zespołu, ale są niezbyt ambitne i rozwijające, nagle stają się działaniami za które można zdobyć punkty. Punkty zdobywać można nie tylko za zadania związane z realizacją celów biznesowych, ale również za zadania związane z rozwojem. Zatem punkty zbierają się pracownikom „przy okazji”, analogicznie jak podczas codziennych zakupów.
  • Każdy z Twoich pracowników ma takie same szanse na zdobycie punktów – już nie tylko „najlepsi z najlepszych” (często była to ciągle ta sama grupa) wygrywają ogromne nagrody, premie, wycieczki, bonusy. 
  • Gdy szansa na zdobycie nagrody, jest duża, to może tym razem w samą grę zaangażuje się nie tylko grupa „liderów sprzedaży”, ale również największa grupa „średniaków” i aspirujących do nich, którzy do tej pory nie mieli żadnych szans na główną wygraną, a są równie niezbędni w firmie.
  • Konsultanci z Polsko-Amerykańskiego Instytutu Zarządzania przygotują dla Twoich pracowników zadania gamifikacyjne, czyli mówiąc kolokwialnie „ograją” najważniejsze zadania, za które pracownicy mogą zbierać punkty; ograją też szkolenia, które nie mają dalszego ciągu – zdobyta wiedza rzadko jest wdrażana.
  • Specjaliści z IT współpracujący z Polsko-Amerykańskim Instytutem Zarządzania przeniosą do wirtualnej rzeczywistości, to co dzieje się w „realu”. Stworzą fabułę, która będzie współgrała z branżą, celami i strategią Twojej firmy.
  • Powstanie wirtualne miasto, wyspa, galaktyka lub inna fantastyczna organizacja, w której zwykłe działania sprzedażowe Twoich pracowników nabiorą kosmicznego znaczenia.
  • Twoi pracownicy będą mogli się podłączyć do tej wirtualnej rzeczywistości, wykorzystując smartfon, tablet czy też zwykły pecet; będą zdobywali punkty, odznaczenia; wchodzili na kolejne poziomy wtajemniczenia; odkrywali głęboko skrywane tajemnice; odnajdowali skarby.

Oczywiście jeśli mówimy o rozwiązaniach szkoleniowych i edukacyjnych. Przez niemal 20 lat działamy na tym rynku i widzimy pewne problemy.
Przede wszystkim samo szkolenie tradycyjne, na sali trwa krótko - zwykle 2 dni, to zbyt mało, by uzyskać trwałą zmianę.
Zgamifikowana edukacja to co najmniej kilka miesięcy pracy dla uczestników – tym samym szansa na zmianę nawyków jest większa.

Na szkoleniu źródłem wiedzy i siły perswazji jest trener, ale nawet ten wybitnie charyzmatyczny ma ograniczone moce; w zgamifikowanych rozwiązaniach- źródeł wiedzy i perswazji jest wiele, są też dla większości uczestników wiarygodne. Zasięg i czas - zgamifikowane rozwiązania najczęściej dotyczą wielu grup pracowniczych i uczestnicy biorą w nich udział w tym samym czasie, co wspiera proces zmiany.

Zaangażowanie - dobrze zaprojektowane zadania i misje są ciekawe, zajmujące i uczące, czyli skuteczniejsze. Retencja wiedzy i wsparcie wdrożenia - z tym problemem borykają się wszystkie (chyba) organizacje. Nawet doskonale zaprojektowane i świetnie poprowadzone szkolenie nie gwarantuje, że jego treści będą wdrożone. Gamifikacja, poprzez rozłożenie procesu uczenia się w czasie i odpowiednie rozłożenie zadań sprawia, że więcej zapamiętujemy.